sâmbătă, 11 septembrie 2010

ACCIDENTELE DE MUNCA - UN REZULTAT AL PROCESULUI DE PRODUCTIE?

Sistemul de Management actual pune accent pe faptul ca trebuie sa ne protejam afacerea datorita cerintelor legislative ce devin din ce in ce mai restrictive, un rol important avand in acest sens securitatea si sanatatea in munca.
Una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntam in domeniul securitatii si sanatatii in munca este atitudinea fata de anumite reguli si regulamente stricte ce par a fi “intelese de-o viata” (insa nerespectate tot cam de atunci!) si cred ca nu de multe ori ati auzit si dvs. spunandu-se : “Nu mi se poate intampla mie!” sau “Nu este treaba mea” sau “In nici un caz nu eu ma ocup de asta”. Aceasta incapatanare de asumare a responsabilitatii directe nu inceteaza a ne uimi la toate locurile de munca, insa subit aceste afirmatii inceteaza cu ocazia primului incident – fie o simpla imbolnaviure profesionala, fie un accident de munca. De altfel, nu este mai usor sa dai vina pe altul decat sa iti asumi o responsabilitate?

Deoarece Securitatea si Sanatatea in Munca nu este un subiect nici “trendy” si nici “sexy”, se pare ca eu am devenit un individ ratat in cariera, si asta inca de la inceputul ei, atata timp cat nu exista nici un accident in compania in care trebuie sa deschid vorba despre acest subiect. Cu toate astea, telefonul meu nu se inroseste la maxim zi de zi, ci numai in cazuri extreme, si mai cu seama cand angajatorii devin “sensibilizati” de amenzile care incep sa curga... Deci cum va protejati afacerea de amenzile usturatoare in cazurile in care securitatea si sanatatea in munca se sfarsesc prin incalcari ale legii si accidente de munca?

In primul rand, trebuie sa cunoasteti ca accidentele de munca nu sunt rezultatul “normal” al procesului de productie, si nici o nota slaba a managementului companiei, ci sunt rezultatul direct al ignorarii procedurilor de desfasurare a activitatii, precum si ignorarea informarilor cu privire la protectia ce trebuie acordata si folosita in timpul executarii sarcinilor de munca.
Cu toate acestea, accidentele au loc si in zonele “protejate”, si in cazul companiilor care au mai bine dezvoltate conceptele de implementare a procedurilor securitatii si sanatatii la locul de munca. Ce este de facut?
Pe langa documentatia tehnica si instruirea angajatilor, un rol esential il are dotarea cu echipamente de interventie in caz de accident, precum si pregatirea personalului in domeniul acordarii primului ajutor.

CE ESTE PRIMUL AJUTOR LA LOCUL DE MUNCA?
Oamenii la locul de munca se pot accidenta sau imbolnavii. Nu conteaza daca imbolnavirea sau accidentul este grav sau nu, important este ca persoanelor implicate in astfel de evenimente sa li se acorde atentia necesara in mod imediat, si sa informam serviciul de ambulanta pentru cazurile mai grave.
Primul ajutor la locul de munca insemna astfel luarea tuturor masurilor necesare pentru a fi siguri ca in orice astfel de cazuri suntem pregatiti sa actionam in cel mai scurt timp. Astfel, se pot salva vieti omenesti, dar se pot si preveni accidentele minore ce ar putea deveni majore in cazul nerespectarii masurilor de acordare a primului ajutor.
CE TREBUIE SA FACEM IN CAZ DE ACCIDENTARE SAU IMBOLNAVIRE PROFESIONALA?
Regulile de sanatate in munca stabilesc ca angajatorul sa ia masuri imediate si adecvate de prim ajutor, constand in facilitati specifice – trusa de prim ajutor – precum si personal pregatit in domeniul acordarii primului ajutor – pentru a putea actiona in astfel de cazuri, in mod imediat.
Ceea ce este considerata masura “adecvata si apropiata” depinde de circumstantele producerii accidentului, locul de munca, precum si dotarea existenta in punctele de prim ajutor a zonei de lucru in care a avut loc accidentul sau imbolnavirea.

PRIMUL AJUTOR – sistemul celor trei elemente!
La orice loc de munca trebuie sa existe minim trei elemente legate de acordarea primului ajutor si anume:
- O trusa de prim ajutor
- O persoana instruita in acordarea primului ajutor
- O informare a personalului cu privire la regulile generale de acordare a primului ajutor in caz de accidentare sau imbolnavire

TRUSA DE PRIM AJUTOR
Continutul trusei de prim ajutor:

- O carte de inventariere a produselor continute in trusa, precum si indicatii minime de prim ajutor;
- Un kit de interventie pentru cazuri de fracturi ale mebrelor
- Un kit de interventie pentru cazuri de arsuri
- Un kit de interventie pentru cazuri de infectii oculare
- bandaje adezive de marimi diferite;
- fese sterile;
- rola de tifon pentru fixare;
- rola de leucoplast;
- servetele de maini, impregnate cu germicid sau cu substanta pentru spalat pe maini fara apa, pe baza de alcool;
- manusi medicale de protectie;
- foarfece (mici, personale);
- servetele de protectie pentru efectuarea respiratiei gura-la-gura (in lipsa, se pot folosi comprese sterile sau batiste curate);
- alcool medicinal;
- apa oxigenata.

Trusa de prim ajutor trebuie sa existe la fiecare punct de lucru al angajatorului, si in general o trusa poate deservi pana la maxim 10 angajati.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu