miercuri, 8 septembrie 2010

SITUATII DE CRIZA PENTRU MANAGERII RESURSELOR UMANE

Criza economica mondiala si romaneasca ne-au adus si pe noi, managerii resurselor umane in pragul a diferite "crize", de tot soiul. Schimbarea legislativa romaneasca, pe departe a fi finalizata in armonizarea ei cu cerintele pe plan european, ne aduc de asemenea frustrari profesionale si induc necontenit starea de nervozitate in cazul majoritatii personelor implicate in functii manageriale. Cu toate acestea, continuam sa luptam pentru un mediu de munca sanatos, incercand sa gasim solutii la toate aceste probleme care ne framanta.

Marea majoritate a managerilor se confrunta in zilele nostre, de cele mai multe ori ,cu reactii neasteptate (din punct de vedere comportamental) din partea unor angajati. Chiar daca aceste reactii sunt motivate sau nu, ele nu trebuie sa devina "obisnuinta". Pentru ca "obisnuinta este a doua mama a naturii"...

Deci, v-ati aflat vreo data in cel putin una dintre situatiile de mai jos?

Aveti angajati care in mod frecvent nu isi indeplinesc atributiile de serviciu, nu indeplinesc ordinele date de superiori si creeaza o imagine proasta asupra intregii companii?

Aveti astfel de angajati de a caror atitudine va puteti plange? Aveti angajati care sunt complet impotriva oricaror schimbari la nivel de organizatie?

Aveti angajati care in mod frecvent va fac neplaceri si va fac sa va simtiti frustrati, nervosi si chiar neajutorati cu privire la atitudinea pe care ar trebui sa o aveti fata de ei?



Haideti sa vedem ce avem de facut in astfel de situatii!



Angajatul "negativ" mai sus mentionat este unul pe care toti managerii il doresc in concediu medical, il doresc in concediu de odihna, doresc sa isi ia zile libere... pentru orice, numai sa nu fie vazut mereu la locul de munca ! Cu toate acestea, pentru dvs. ca manager, acest angajat negative vine la munca in fiecare zi, chiar zi de zi!



Deci, ce veti face in mod concret, ca sa le schimbati atitudinea ?



Urmati urmatorii pasi....



1. Nu ignorati aceste persoane “problematice”!

Incercati sa le dati atributii prin care sa-si demonstreze adevarata valoare in fata intregii companii si cereti-le sa isi arate adevaratele calitati in diverse procese de munca – acestea sunt modurile de a aborda in mod corect angajatii problema. Marea majoritate a managerilor pur si simplu ignora persoanele care au o atitudine negativista, crezand ca in timp acestia isi vor schimba singuri atitudinea, pentru ca altfel vor avea ei insisi probleme. Ignornd astfel situatiile intalnite, in loc de a le solutiona, managerii cu o astfel de atitudine sfarsesc prin a avea probleme ce evolueaza progresiv in timp, in mod dramatic si negativ.

2. Interveniti cat mai repede posibil!

Este foarte important sa actionati cat mai rapid, deoarece problema va evolua in mod evident cu trecerea timpului.

Uneori se intampla ca un astfel de angajat sa nu realizeze ca este prin propriul sau comportament un personaj negativ, ce creeaza reactii neplacute. Aceasta pentru ca majoritatea considera ca un comportament “tupeist” ii face sa ajunga departe, ca totul depinde de cat de departe vrei sa ajungi. In acelasi mod, o astfel de atitudine este considerata de unii angajati ca fiind doar o reactie normala de “frustrare” la locul de munca. Exact ca si multi dintre manageri, orice angajat isi doreste sa fie apreciat de colegi, de subordonati si de aceea se manifesta complet diferit mai ales cand apar momente de criza, temene limita, probleme si decizii grele de luat in scurt timp. Responsabilizarea si limitele fiecarui angajat trebuie cunoscute de catre manager, astfel de situatii evoluand mai ales in perioadele de varf, cand managerii sunt aceia care trebuie sa ia atitudine si sa intervina fata de cazurile specifice si fata de diferitele reactii ale angajatilor.

Nu va asteptati la rezultate exceptionale. De asemenea, nu va asteptati la scuze din partea lucratorilor, si in nici un caz sa nu va asteptati ca angajatul care a avut o atitudine necorespunzatoare sa recunoasca acest lucru.

3. Cercetati problemele aparute in mod personal!

Nu lasati niciodata pe altcineva sa va rezolve aceste probleme legate de atitudinea angajatilor, chiar daca aveti un manager de resurse umane si un director de comunicare extraordinar de bun. Rezolvati probleme de acest gen in mod personal.

In primul rand convocati persoana la o intalnire personala in care incercati sa aflati cu calm care sunt problemele pe care le intampina angajatul in momentul de fata. Avand in vedere datele si exemplele de comportament - comportament impropriu al angajatului, incercati sa verificati daca persoana in cauza recunoaste atitudinea pe care a avut-o in diferite situatii. In cazul in care acesta nu recunoaste aceste atitudini, managerul trebuie sa ii descrie ceea ce a fost considerar inacceptabil in reactia sa si denumit comportament agresiv sau nepotrivit situatie descrise. De cele mai multe ori, astfel de angajati intrerup si neaga orice fel de acuzatii si refuza sa asculte, sa inteleaga orice fel de explicatii sau de exemple pe care dvs. le oferiti. Cu toate acestea, incercati sa va pastrati calmul, iar daca angajatul va incerca sa aibe aceeasi atitudine necorespunzatoare, amintiti-i din nou modul eronat de reactie, insa de aceasta data precizati si articolele din Regulamentul Intern al societatii sau chiar din legislatia in vigoare, pe care prin aceasta atitudine angajatul le incalca in mod repetat.

Nu uitati in acest caz ca nu puteti schimba o atitudine negativa folosind dvs. insisi acelasi tip de atitudine! Incercati sa va pastrati calmul si sa fiti pozitivi in timpul discutiilor cu angajatii ce au un comportament necorespunzator!

4. Ajutati angajatul problematic sa redevina un angajat bun al companiei!

Din momentul in care angajatul incepe sa inteleaga de ce si cand a gresit, precum si care a fost atitudineqa considerata necorespunzatoare, precum si faptul ca exemplele date sunt reale si il privesc in md direct, reprezentand experienta intregii organizatii din care face parte, managerul sau un angajat al departamentului resurse umane ar trebui sa coopteze angajatul cu un comportament necorespunzator in diverse activitati care sa il determine sa isi schimbe atitudinea in timp.

Nu uitati ca angajatii vor sa aiba incredere si sa fie crezuti de managerul lor, indiferent de faptul ca sunt sau nu disciplinati. De aceea, dupa orice discutie avuta cu un angajat problema, nu uitati sa incheiati dvs. discutia si aceasta intr-un mod pozitiv, in sensul “Stiu ca ai inteles sensul discutiei noastre si ca iti poti schimba atitudinea pe care ai manisfestat-o anterior!”

5. Daca nu reusiti sa schimbati ceva nici in acest caz, concedierea este singura solutie!

Daca atitudinea angajatului nu se schimba, daca nu isi insuseste greselile comise, daca nu exista incercari efective de solutionare pozitiva a situatiei, mangerul este cel care trebuie sa inceapa procedurile legale de concediere a angajatului, ceea ce presupune un lung drum de acte intocmite cu privire la comportamentul angajatului problema, cum ar fi procese verbale, referate, avertismente, sanctiuni si amenzi, astfel incat sa existe toate premisele legale in vederea exercitarii incetarii activitatii. Daca managerul nu va face acest lucru, posibilitatea de repetare a acelorasi probleme comportamentale in cadrul companiei va creste.



Amintiti-va ori de cate ori sunteti intr-o astfel de situatie, aceste trei simple reguli:

1. Nu puteti schimba un angajat “negativ” folosind negativitatea. In cazul in care faceti acest lucru, veti actiona si dvs. in mod eronat. Pastrati-va calmul si luati o atitudine pozitiva chiar si cand aveti de-a face cu angajati care va disturba.

2. Nu va asteptati la lucruri extraordinare! N-or sa aiba loc cand doriti dvs.! Nu va asteptati in nici un caz nici la scuze din partea angajatilor dvs. Admiteti ca modul lor de comportare poate insa fii schimbat din diferite motive.

3. Toti angajatii doresc sa creada in managerul lor, chiar daca ei sunt disciplinati sau nu. Astfel pastrati-va atitudinea pozitiva si in perioadele mai grele, chiar si in perioadele de criza, si folositi cat mai des incurajarile adresate angajatilor dvs.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu