sâmbătă, 11 septembrie 2010

ACCIDENTELE DE MUNCA - UN REZULTAT AL PROCESULUI DE PRODUCTIE?

Sistemul de Management actual pune accent pe faptul ca trebuie sa ne protejam afacerea datorita cerintelor legislative ce devin din ce in ce mai restrictive, un rol important avand in acest sens securitatea si sanatatea in munca.
Una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntam in domeniul securitatii si sanatatii in munca este atitudinea fata de anumite reguli si regulamente stricte ce par a fi “intelese de-o viata” (insa nerespectate tot cam de atunci!) si cred ca nu de multe ori ati auzit si dvs. spunandu-se : “Nu mi se poate intampla mie!” sau “Nu este treaba mea” sau “In nici un caz nu eu ma ocup de asta”. Aceasta incapatanare de asumare a responsabilitatii directe nu inceteaza a ne uimi la toate locurile de munca, insa subit aceste afirmatii inceteaza cu ocazia primului incident – fie o simpla imbolnaviure profesionala, fie un accident de munca. De altfel, nu este mai usor sa dai vina pe altul decat sa iti asumi o responsabilitate?

Deoarece Securitatea si Sanatatea in Munca nu este un subiect nici “trendy” si nici “sexy”, se pare ca eu am devenit un individ ratat in cariera, si asta inca de la inceputul ei, atata timp cat nu exista nici un accident in compania in care trebuie sa deschid vorba despre acest subiect. Cu toate astea, telefonul meu nu se inroseste la maxim zi de zi, ci numai in cazuri extreme, si mai cu seama cand angajatorii devin “sensibilizati” de amenzile care incep sa curga... Deci cum va protejati afacerea de amenzile usturatoare in cazurile in care securitatea si sanatatea in munca se sfarsesc prin incalcari ale legii si accidente de munca?

In primul rand, trebuie sa cunoasteti ca accidentele de munca nu sunt rezultatul “normal” al procesului de productie, si nici o nota slaba a managementului companiei, ci sunt rezultatul direct al ignorarii procedurilor de desfasurare a activitatii, precum si ignorarea informarilor cu privire la protectia ce trebuie acordata si folosita in timpul executarii sarcinilor de munca.
Cu toate acestea, accidentele au loc si in zonele “protejate”, si in cazul companiilor care au mai bine dezvoltate conceptele de implementare a procedurilor securitatii si sanatatii la locul de munca. Ce este de facut?
Pe langa documentatia tehnica si instruirea angajatilor, un rol esential il are dotarea cu echipamente de interventie in caz de accident, precum si pregatirea personalului in domeniul acordarii primului ajutor.

CE ESTE PRIMUL AJUTOR LA LOCUL DE MUNCA?
Oamenii la locul de munca se pot accidenta sau imbolnavii. Nu conteaza daca imbolnavirea sau accidentul este grav sau nu, important este ca persoanelor implicate in astfel de evenimente sa li se acorde atentia necesara in mod imediat, si sa informam serviciul de ambulanta pentru cazurile mai grave.
Primul ajutor la locul de munca insemna astfel luarea tuturor masurilor necesare pentru a fi siguri ca in orice astfel de cazuri suntem pregatiti sa actionam in cel mai scurt timp. Astfel, se pot salva vieti omenesti, dar se pot si preveni accidentele minore ce ar putea deveni majore in cazul nerespectarii masurilor de acordare a primului ajutor.
CE TREBUIE SA FACEM IN CAZ DE ACCIDENTARE SAU IMBOLNAVIRE PROFESIONALA?
Regulile de sanatate in munca stabilesc ca angajatorul sa ia masuri imediate si adecvate de prim ajutor, constand in facilitati specifice – trusa de prim ajutor – precum si personal pregatit in domeniul acordarii primului ajutor – pentru a putea actiona in astfel de cazuri, in mod imediat.
Ceea ce este considerata masura “adecvata si apropiata” depinde de circumstantele producerii accidentului, locul de munca, precum si dotarea existenta in punctele de prim ajutor a zonei de lucru in care a avut loc accidentul sau imbolnavirea.

PRIMUL AJUTOR – sistemul celor trei elemente!
La orice loc de munca trebuie sa existe minim trei elemente legate de acordarea primului ajutor si anume:
- O trusa de prim ajutor
- O persoana instruita in acordarea primului ajutor
- O informare a personalului cu privire la regulile generale de acordare a primului ajutor in caz de accidentare sau imbolnavire

TRUSA DE PRIM AJUTOR
Continutul trusei de prim ajutor:

- O carte de inventariere a produselor continute in trusa, precum si indicatii minime de prim ajutor;
- Un kit de interventie pentru cazuri de fracturi ale mebrelor
- Un kit de interventie pentru cazuri de arsuri
- Un kit de interventie pentru cazuri de infectii oculare
- bandaje adezive de marimi diferite;
- fese sterile;
- rola de tifon pentru fixare;
- rola de leucoplast;
- servetele de maini, impregnate cu germicid sau cu substanta pentru spalat pe maini fara apa, pe baza de alcool;
- manusi medicale de protectie;
- foarfece (mici, personale);
- servetele de protectie pentru efectuarea respiratiei gura-la-gura (in lipsa, se pot folosi comprese sterile sau batiste curate);
- alcool medicinal;
- apa oxigenata.

Trusa de prim ajutor trebuie sa existe la fiecare punct de lucru al angajatorului, si in general o trusa poate deservi pana la maxim 10 angajati.

vineri, 10 septembrie 2010

RELATIILE DE MUNCA SANATOASE - unde si cum cautam locurile de munca

MUNCESTE, DAR NU ORICUM, ORICAND SI IN ORICE CONDITII ! ORICUM AI MUNCII, NU DEVENI PRADA TENTATIILOR “DIN GRADINA ALTUIA”

Nu de multe ori, pentru ca suntem stressati de munca monotona pe care o desfasuram, sau resimtim frustrarile salariale, pentru ca suntem prinsi in capcana zilei de azi si de maine, in alergarea nostra catre nimic, ne tenteaza cel mai adesea postarile de genul "Vrei sa lucrezi de acasa?", "Castiga suplimentar lucrand in timpul liber!" sau "Castiga XXX dolari in numai 2 minute!" – idei de marketing ce au succes si de care suntem asaltati de la locul de munca si pana la domiciliu, prin intermediul mesajelor care ajung in casutele noastre electronice, pe telefonul nostru mobil etc. afisand tentatii si oferte care mai de care mai atractive.

Suntem dese ori asaltati de noutati si stiri care ofera super tentatii si super salarii extraordinare, pe mai nimic, care daca nu ar fi doar un “scam”, evident am trai cu totii intr-o lume a milionarilor. V-ati pus insa vreo data problema legalitatii acestor oferte “reale”?
Daca exista astfel de semne clare, care ar trebuie sa-ti dea de gandit, inca de cand citesti anuntul sau de cand cunosti un potential angajator. Nu uita si verifica toate site-urile cu anunturi de angajare si vezi daca oferta minune se afla printre aceste anunturi. Nu uita ca ofertele reale de munca nu sunt trimise de pe adrese de free mail: Yahoo, Hotmail etc, la care oricine are acces. Companiile serioase au adrese proprii de e-mail, care pot fi gasite usor pe Internet, la contact, cand introduci numele companiei. Cauta datele reale de contact fie la Ministerul Finantelor ori Registrul Comertului, daca este vorba de o firma autohtona, fie la Camera de Comert a statului respectiv, eventual cereti acest lucru prin intermediul consulatelor statelor respective in Romania.

Nu crede ca te vei imbogati peste noapte, pentru ca sunt prea putine aceste cazuri! Cu atat mai mult daca ti se cer bani pentru a te angaja! Nu exista taxe legale pentru angajare si niciun angajator serios nu iti poate pretinde sa platesti o taxa pentru a fi angajat sau pentru a incepe sa lucrezi de acasa. Cu atat mai mult, ar trebui sa stii ca nici firmele serioase de Head Hunting nu iti cer bani pentru a te intervieva si de a fi sigure ca vei semna un contract ferm cu clientul sau.

O alta fantezie (a tinerilor in special) este aceea de a pleca din tara, in ideea ca IN AFARA sunt mai bine platiti, ca ACOLO cum spun bunicii “MERG CAINII CU COVRIGI IN COADA”! Trebuie sa cunoasteti astfel cateva aspecte cu privire la locurile de munca si a legislatiei muncii la nivel european, daca nu chiar international.

Iata cateva motive...Visul romanilor de a putea circula liber, de la anul, in celelalte state membre ale spatiului Schengen, fara a mai fi nevoiti sa stea la cozi prin vamile din vestul tarii, s-ar putea narui. Asta deoarece aderarea Romaniei la spatiul Schengen, programata oficial pentru martie 2011, ridică mari semne de întrebare. Aderarea Romaniei la spatiul Schengen costa 480 de milioane de euro, bani europeni. Infrastructura Sistemului National Informatic Schengen (N.SIS) este realizată doar 65%, in conditiile in care ar trebui să fie gata la sfarsitul lunii octombrie, caci vizita finala de evaluare a tarii noastre este programata pentru perioada noiembrie-decembrie 2010. Pana atunci, Romania trebuie, pe langa finalizarea infrastructurii, să implementeze aplicatiile informatice si baza de date si sa operationalizeze Biroul SIRENE (Supplimentary Information Requested at the National Entries), ce reprezinta interfata umana a N.SIS. Mai mult, aeroporturile romanesti sunt, de asemenea, in plin proces de modernizare, pentru a putea face fata cerintelor Schengen. Avem astfel mari probleme cu privire la aderare, care s-ar putea rezolva extrem de simplu prin adoptarea unei legi de funcţionare, insa concret, in acest moment, Directia de Lupta Antifrauda nu are la baza nicio lege, intrucat ambele ordonante de urgenta (3/2009 si 94/2009), care ar fi trebuit sa confere legalitate deplina functionarii institutiei, au fost declarate neconstitutionale. Deci, ne trebuie o baza legala pentru aplicarea cerintelor necesare de aderare.
Ei bine, se iau deja masuri in diferite domenii de activitate cu privire la atingerea acestor obiective.... Iata in cele ce urmeaza doua modificari ce vin in intampinarea premiselor aderarii Romaniei la spatiul Schengen....In primul rand libera circulatie a persoanelor si angajarea lor in munca presupune disparitia carnetelor de munca, si evidentierea perioadei lucrate in mod electronic... deci punerea in aplicare a HG nr. 1456/2009 pentru modificarea alin. (6) al art. 2 din HG nr. 1768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001.
Insa, pana la aderare, drumul este lung si anevoios. Nu credeti ca puteti lucra in spatiul UE fara permis de munca si nu credeti nici o secunda ca acest lucru se obtine oricum, oricand si foarte usor. Se admit astfel numai anumite categorii de persoane, numai anumite profesii, numai cu o anumita vechime in munca sau in specialitate, iar posturile sunt putine si limitate. Nu va spun toate acestea pentru a va dezamagii, insa nu capatati aripi la aparitia primul loc de munca in strainatate. Nu uitati ca acolo nu este casa voastra, nu sunt traditiile dvs., si mai mult ca sigur va trebui sa invatati si o alta limba decat cea nativa. Schimbarile climatice, de traditie si cultura vor avea un impact deosebit atat asupra dvs. cat si a familie dvs., vor avea loc schimbari atat de natura psihologica, cat si a metabolismului dvs. Daca decideti acest lucru, nu o faceti in ideea spiritului de aventura, sa nu regretati niciodata pasul facut, iar alegerea luata sa fie facuta cu responsabilitate si in cunostinta de cauza!

Credeti ca specialistilor, nu li se poate intampla nimic similar? Sa va spun ca pana si mie mi s-a intamplat un lucru asemanator? Caci, multumind motoarelor de cautare, am fost gasita intr-o baza de date mai veche, astfel incat anumite persoane au avut acces la datele mele personale. Initial am primit un SMS prin care eram instiintata ca am castigat “nu stiu ce”, iar in urma vizualizarii CV-ului meu de catre angajatori straini, sunt invitata pe data de la ora de la firma Y adresa.... (cat mai central va rog!)...pentru a fi intervievata de catre firma in cauza impreuna cu un reprezentant al firmei client. Dragii mei cititori, daca nu ati aplicat pentru nici un job, cum puteti sa fiti chemati asa, dupa ani de zile, pentru un nou post la care nici nu v-ati gandit? Cu atat mai mult, la unul postat de un angajator strain de care nici nu ati auzit (si cu siguranta nu veti mai auzi!) vreo data? Trecand peste acest aspect, cum credeti ca firma client vine sa isi recruteze personal in mod direct, desi are si un contract ferm cu o firma de recrutare? Oare asta nu ar fi pierdere de timp si bani? Ei bine, pentru ca asa ceva STIM CU SIGURANTA CA NU EXISTA, fara sa dau curs invitatiei, sun inapoi la numarul respectiv pentru a cere lamuririle de care aveam nevoie. Mi se raspunde sec ca trebuie sa achit si o taxa DE NUMAI 500 RON la momentul prezentarii mele, pentru ca CV-ul meu sa fie dat spre vizualizare, iar eu sa am acces la datele de contact ale clientului. Ce sa va spun, clientul era atat de disperat, ca ma astepta pe mine cu CV-ul meu extraordinar, taman acum cand piata muncii abunda de specialisti in toate domeniile de activitate! M-a pufnit rasul instant, insa am multumit elegant pentru gluma proasta, inchizand telefonul.

Curand insa, la numai cateva saptamani dupa aceasta intamplare, m-am trezit cu o scrisoare recomndata de la o firma foarte mare si cunoscuta de pe piata romaneasca care imi cerea urgent plata unor produse de care habar n-aveam, si care, mai mult, ma soma la plata unor daune exorbitante pentru niste produse de lux pe care nu le comndasem si nici primisem vreo data. Surasul mi-a murit atunci pe buze! Am sunat la companie si cu surprindere am aflat ca ma aveau in baza de date de ceva vreme, ca achizitionasem produse fara sa le achit, desi compania nu permitea decat in cazuri exceptionale acest lucru! O surpriza si mai mare era faptul ca exista si contract pe numele companiei, insa evident lipsea elementul cheie: stampila. Atunci am pus mana pe telefon si am sunat avocatul... Sa va spun ca furtul de identitate, abuzul si folosirea bazelor de date in mod neautorizat, cu atat mai mult copierea partiala sau integrala a datelor sau identitatii juridice, se pedepseste prin lege? Nu uitati ca avem si drepturi, dar si obligatii legale, nu va lasati pagubiti pentru ca atitudinea noastra ne face ceea ce suntem. Luptati pentru drepturile care va sunt incalcate si nu lasati nici o portita deschisa vulnerabilitatii!

Oare Dvs. insa ati fi reactionat la fel? Ce ati fi facut?


Asadar, protejeazati-va, cunoaste-ti drepturile si nu te lasa pacalit! Gandeste-te bine inainte de a accepta oferte, pentru ca daca suna prea bine pentru a fi reale, cu siguranta ca se ascunde ceva in spatele lor!

joi, 9 septembrie 2010

NU TOTUL ESTE CEEA CE PARE A FI!

Daca ati trecut de faza de interviu si deja treceti la partea de “vanatoare” pentru posturi cheie, ar fi bine sa stiti ca nu totul este ceea ce pare a fi!


Daca deja sunteti in fata mai multor CV-uri pe care considerati ca le-ati ales cu atentie – o munca asidua ce a durat destul de mult, nu-i asa? – considerati ca avand abilitati puternice de intervievare veti obtine pentru locurile de munca vacante – pe departe cel mai bun candidat.

Cu toate acestea, desi aveti criterii draconice de selectare, desi aveti personal specializat in recrutare – cu vechime si experienta in domeniu - cu toate ca pentru posturile vacante aveti sute de posibilitati, este posibil ca in timpul interviului sa aveti cateva “scapari” si sa nu observati anumite aspecte care in mod “tacit” v-ar expune faptul ca persoana se prezinta la interviu mai mult pentru a socializa, decat pentru a se angaja propriu-zis. Si, culmea, aceste persoane au o charisma atat de puternica, incat de cele mai multe ori sunteti tentat sa ii oferiti acel loc de munca – asta in cazul in care nu ati facut-o deja!
De aceea, in cele ce urmeaza va prezint cateva aspecte legate de aceste “mici scapari” cu efecte dezastruoase in viitor.

Iata deci cateva aspecte pe care ne-am obisnuit sa le trecem cu vederea:

1. Se prezinta tarziu la intalnirea de interviu.
Si cum sa nu intarzie, timpul este ceva relativ! Sau stie cineva cu adevarat cat este ceasul? Ei bine, aceste persoane nu dau importanta intalnirii si scopului sau, se considera mereu in “perioada de gratie”. Cu toate acestea, nu este deloc “modern” sa intarzii la interviu, indiferent de motiv. Fie ca dau vina pe trafic – uff, atat de aglomerat azi, fie ca liftul a fost prea lent, fie nu au gasit adresa dvs. “atata de complicata”... scuzele nu trebuie admise, pe langa faptul ca nu ar trebui sa existe in nici un caz !

2. Se imbraca pentru a distrage atentia.
Se imbraca casual cand nu este cazul, vine cu un decolteu prea mare, sau cu haine prea mulate, cu articole vestimentare de culori aprinse si atragatoare, ca sa nu mai spunem de accesorii care in afara bijuteriilor care ne distrag atentia precum pomul de Craciun, eventual si scotand sunete specifice, ne mai pun pe ganduri si la trecutul piciorului peste picior, asta daca nu ati observat pana in acest moment si glezenele fine... Deci... aaa... despre ce era vorba?
Sa va spun ca si noi ne-am simti mult mai bine in blugi si adidasi – caci acestea sunt semnele de marca, nu? – mult mai bine decat in costum si eventual si cravata, insa... noi nu o facem! Atunci de ce sa acceptam acest lucru de la ceilalti? Aaa... pai noua nu ne-ar sta mai bine si nu am fi mai sexy daca am merge cu rochii rosii mini, ce daca este doar programul de munca? Sau ce, mai confortabil cu niste jeansi multati pe corp care sa si atraga si sa ne simtim si confotabil, nu ne-ar fi mai usor ? Nu ar arata mai bine colegul de birou cu un tricou descheiat care sa ii arate un pic musculatura...? Si, cu toate acestea, noi nu facem acest lucru, ei insa... DA!
Sa nu va mire insa daca vazandu-va deja “hipnotizati” de modul de a se prezenta la interviu, persoana in cauza se va mai si “scuza” pe motiv ca este foarte cald, sau a fost foarte grabit/ grabita, sau ca “desi cu totii considera ca este cazul de costum, eu m-am simtit mai comod imbracat/a sport”. Nu uitati ca orice scuza de acest gen, de fapt acuza!

3. Comportamentul neadecvat sau teatral
Comportamentul de-a lungul desfasuarii unui interviu este un subiect aparte, foarte interesant si greu de descris uneori.
Daca unele persoane timide transpira si tremura tot timpul, nu-si gasesc locul si isi freaca mainile, avem uneori de-a face si cu persoane impozante care sunt “deranjate” tot timpul interviului, asa incat cer nu apa deja oferita, ci devin pretentioase: “cafea cu indulcitor sau ceai de fructe uscate, va rog!”, va mai fac si observatii cu privire la plata de ornament prea mult udata din incinta... In astfel de cazuri este bine sa aveti in minte un mare NU! Procedati ca in modelul anterior comentat, scuzati-va in mod elegant si nu va mai pierdeti timpul! Atentie insa, astfel de persoane sunt imprevizibile, va pot crea adevarate scene, cu lacrimi si chiar actiuni violente, aruncandu-va obiectele de pe birou, avand actiuni mai mult decat neobisnuite, incat nici garda de paza a cladirii nu o va putea scoate cu usurinta din incinta – in cazul in care inca se mai considera un potential pretendent serios pentru functia la care a candidat!
Un alt caz interesant este cand persoana se declara “disperata” pentru locul de munca, incearca sa va influenteze prin crearea senzatiei de mila, apoi apeleaza la relatii si “sfanta pila”, ca sa nu mai zic de sugerarea diferitelor “motivari” ulterioare pentru care “va ramane datoare”. Nu uitati ca atat darea, cat si luarea de mita se pedepsete conform legii – indiferent de natura sau produsul folosit ca “momeala”.
Mai exista si cazuri in care persoana devine insistenta, interesata de dvs. personal, are un comportament iesit din comun, incearca mai mult decat apropierea de dvs., va distrage atentia si chiar ia atitudini similare cu hartuirea sexuala, ca sa nu spunem mai multe. Atentie, nu cadeti in plasa, caci o plasa intinsa in care cadeti ziua, va va chinui si somnul ”linistit” de noapte!

4. Nu isi citesc CV-ul inainte de interviu.
Unele persoane nu isi recitesc CV-ul inainte de interviu, ci fac acest lucru – pentru prima oara – in fata dvs., citind rand pe rand, cu mici pauze pentru a va observa reactia. Nu-i lasati sa observe ca stiti ca nu si-au facut lectia de acasa, lasati-le impresia ca “totul este ok” si observati ulterior de situatiile critice in care ii puteti pune, la voia dvs.

5. Uita sa mentioneze aspectele cu privire la experienta in munca.
De cele mai multe ori se prezinta in faza de interviu persoane care nu au nici o legatura cu postul pe care doresc sa il ocupe, deoarece nu au nici o experienta relevanta in domeniu. Considera ca mentionarea de aptitudini – care nu are nimic de-a face cu postul – este suficienta pentru a fi considerata “experienta in domeniu”. Nu numai ca aceste persoane nu citesc nici postarea de locuri vacante in mod total si coerent, dar pe “aripa” dorintei de angajare, se prezinta oricum la cel putin trei interviuri pe zi, indiferent de pregatirea pe care o au sau nu pentru post. Aceste persoane va pierd in mod efectiv timpul si in plus va pot atrage in greseli ireparabile ulterior angajarii in munca.

6. Va spun”povesti de viata”
Anumite persoane in cadrul interviului va povestesc despre viata personala, care nu are nimic de-a face cu postul sau interviul. Uita pur si simplu sau incearca sa va faca sa uitati de istoricul ocuparii fortei de munca, prin povestiri relative care sa va poata aduce “viata reala” a individului de zi cu zi, care sa implice intervievatorul in alte discutii decat cele legate de postul pentru care se prezinta. Nu-i dati astfel sansa se a vedea ce fel de persoana reala sunteti sau cum sunteti perceput de ceilalti, si reveniti in forta la criteriile de baza ale interviului.

7. Vorbitul “aiurea” despre angajatorul anterior
Nu este pentru nimeni o noutate ca individul pe care il intervievezi se afla in fata ta pentru ca pleaca sau a plecat din varii motrive de la un alt angajator, oricare ar fi acestea. Nimeni nu este perfect, iar in societate nu toti indivizii sunt egali! Acesta insa nu este un motiv pentru a-i asculta plangerile cu privire la locul de munca anterior, precum si povestirile despre fostul sef si fostii colegi. Detaliile chinuitoare pe care un astfel de candidat le da intervievatorului, nu numai ca dau o nota proasta asupra situatiei, dar pun intr-o lumina proasta si compania de unde provine – lucru pe care evident si-l doreste a fi mentionat. In plus, nu cred ca dvs. ca intervievator sunteti atat de orientat catre detalii si descrieri despre posturile anterioare, pe cat ar trebui sa fiti despre postul vacant pentru care persoana s-a prezentat in fata dvs.

8. Aducerea in discutie a problemelor financiare si salariale, ba chiar existentiale
La primul interviu, daca persoana intervievata aduce in discutie problema salariala inainte ca dvs. sa incepeti aceasta tema, incercati sa va scuzati in mod cat mai rapid si sa inchideti interviul cat mai rapid posibil.
Nu este cazul sa ascultati in prima faza dorintele si necesitatile financiare sau de subzistenta ale personalului ce urmeaza a fi angajat! Partea financiara poate fi motivanta, insa daca persoana nu este interesata decat de acest aspect, incercati sa nu va pierdeti timpul cu un interviu care nu va avea nici o finalizare favorabila. Pur si simplu scuza-te cu amabilitate, si nu te uita inapoi! Intr-adevar este o lume mica, insa cui ii pasa ca te-a cunoscut dl sau dna X la un interviu de care tu nici nu iti mai amintesti?

9. Amintesc de beneficii
Daca persoana intervievata aminteste despre beneficii, daca considerati ca indeplineste standaredele cu privire la calificarea ceruta de dvs., mentionati standardul minim in contextul ferm si totusi politicos in care raspunsul sau poate fi afirmativ sau nu, cu privire la remunerarea muncii. Puneti apoi problema “inceperii muncii” si a conditiilor acesteia, astfel incat sa aveti minim 7 zile pana la inceperea efectiva a derularii contractului de munca. Nu va pronuntati ferm daca nu sunteti convins ca este angajatul pe care vi-l doriti pentru postul vacant.
Puteti sa amanati decizia in mod elegant prin fraza tipica “Va vom contacta cat de curand pentru a stabili o intalnire ulterioara, in cazul in care veti fi desemnat ca angajatul dorit pentru postul pentru care ati candidat”. Nu uitati insa sa anuntati raspunsul dvs. indiferent daca este un raspuns afirmativ sau negativ!

10. Se simte incoltit cand puneti problema calificarilor pentru post.
Marea majoritate a persoanelor care doresc sa se angajeze exacerbeaza calificarile, nu mai vorbim de abilitati. De aceea veti vedea ca folosesc jargonul uzual sau termeni “calificati” pentru meseria lor, asa incat trebuie sa va asigurati ca termenul folosit este cunoscut. Multi folosesc termeni consacrati dar care le sunt total necunoscuti, sau ii folosesc intr-un context in care nu au ce cauta! Faceti verificarea cunostintelor in domeniu prin folosirea mai deasa a unui anumit termen, pentru a observa daca este sau nu cunoscut de persoana in cauza. Aveti propriu dvs. punct de vedere cu priivre la termenul scos din contextul informatic respectiv!

Daca subiectul vi s-a parut interesant, nu imi ramane de facut decat sa va urez in continuare succes in activitatea de recrutare, atentie la detalii, si “Head Hunting” placut!

miercuri, 8 septembrie 2010

SITUATII DE CRIZA PENTRU MANAGERII RESURSELOR UMANE

Criza economica mondiala si romaneasca ne-au adus si pe noi, managerii resurselor umane in pragul a diferite "crize", de tot soiul. Schimbarea legislativa romaneasca, pe departe a fi finalizata in armonizarea ei cu cerintele pe plan european, ne aduc de asemenea frustrari profesionale si induc necontenit starea de nervozitate in cazul majoritatii personelor implicate in functii manageriale. Cu toate acestea, continuam sa luptam pentru un mediu de munca sanatos, incercand sa gasim solutii la toate aceste probleme care ne framanta.

Marea majoritate a managerilor se confrunta in zilele nostre, de cele mai multe ori ,cu reactii neasteptate (din punct de vedere comportamental) din partea unor angajati. Chiar daca aceste reactii sunt motivate sau nu, ele nu trebuie sa devina "obisnuinta". Pentru ca "obisnuinta este a doua mama a naturii"...

Deci, v-ati aflat vreo data in cel putin una dintre situatiile de mai jos?

Aveti angajati care in mod frecvent nu isi indeplinesc atributiile de serviciu, nu indeplinesc ordinele date de superiori si creeaza o imagine proasta asupra intregii companii?

Aveti astfel de angajati de a caror atitudine va puteti plange? Aveti angajati care sunt complet impotriva oricaror schimbari la nivel de organizatie?

Aveti angajati care in mod frecvent va fac neplaceri si va fac sa va simtiti frustrati, nervosi si chiar neajutorati cu privire la atitudinea pe care ar trebui sa o aveti fata de ei?



Haideti sa vedem ce avem de facut in astfel de situatii!



Angajatul "negativ" mai sus mentionat este unul pe care toti managerii il doresc in concediu medical, il doresc in concediu de odihna, doresc sa isi ia zile libere... pentru orice, numai sa nu fie vazut mereu la locul de munca ! Cu toate acestea, pentru dvs. ca manager, acest angajat negative vine la munca in fiecare zi, chiar zi de zi!



Deci, ce veti face in mod concret, ca sa le schimbati atitudinea ?



Urmati urmatorii pasi....



1. Nu ignorati aceste persoane “problematice”!

Incercati sa le dati atributii prin care sa-si demonstreze adevarata valoare in fata intregii companii si cereti-le sa isi arate adevaratele calitati in diverse procese de munca – acestea sunt modurile de a aborda in mod corect angajatii problema. Marea majoritate a managerilor pur si simplu ignora persoanele care au o atitudine negativista, crezand ca in timp acestia isi vor schimba singuri atitudinea, pentru ca altfel vor avea ei insisi probleme. Ignornd astfel situatiile intalnite, in loc de a le solutiona, managerii cu o astfel de atitudine sfarsesc prin a avea probleme ce evolueaza progresiv in timp, in mod dramatic si negativ.

2. Interveniti cat mai repede posibil!

Este foarte important sa actionati cat mai rapid, deoarece problema va evolua in mod evident cu trecerea timpului.

Uneori se intampla ca un astfel de angajat sa nu realizeze ca este prin propriul sau comportament un personaj negativ, ce creeaza reactii neplacute. Aceasta pentru ca majoritatea considera ca un comportament “tupeist” ii face sa ajunga departe, ca totul depinde de cat de departe vrei sa ajungi. In acelasi mod, o astfel de atitudine este considerata de unii angajati ca fiind doar o reactie normala de “frustrare” la locul de munca. Exact ca si multi dintre manageri, orice angajat isi doreste sa fie apreciat de colegi, de subordonati si de aceea se manifesta complet diferit mai ales cand apar momente de criza, temene limita, probleme si decizii grele de luat in scurt timp. Responsabilizarea si limitele fiecarui angajat trebuie cunoscute de catre manager, astfel de situatii evoluand mai ales in perioadele de varf, cand managerii sunt aceia care trebuie sa ia atitudine si sa intervina fata de cazurile specifice si fata de diferitele reactii ale angajatilor.

Nu va asteptati la rezultate exceptionale. De asemenea, nu va asteptati la scuze din partea lucratorilor, si in nici un caz sa nu va asteptati ca angajatul care a avut o atitudine necorespunzatoare sa recunoasca acest lucru.

3. Cercetati problemele aparute in mod personal!

Nu lasati niciodata pe altcineva sa va rezolve aceste probleme legate de atitudinea angajatilor, chiar daca aveti un manager de resurse umane si un director de comunicare extraordinar de bun. Rezolvati probleme de acest gen in mod personal.

In primul rand convocati persoana la o intalnire personala in care incercati sa aflati cu calm care sunt problemele pe care le intampina angajatul in momentul de fata. Avand in vedere datele si exemplele de comportament - comportament impropriu al angajatului, incercati sa verificati daca persoana in cauza recunoaste atitudinea pe care a avut-o in diferite situatii. In cazul in care acesta nu recunoaste aceste atitudini, managerul trebuie sa ii descrie ceea ce a fost considerar inacceptabil in reactia sa si denumit comportament agresiv sau nepotrivit situatie descrise. De cele mai multe ori, astfel de angajati intrerup si neaga orice fel de acuzatii si refuza sa asculte, sa inteleaga orice fel de explicatii sau de exemple pe care dvs. le oferiti. Cu toate acestea, incercati sa va pastrati calmul, iar daca angajatul va incerca sa aibe aceeasi atitudine necorespunzatoare, amintiti-i din nou modul eronat de reactie, insa de aceasta data precizati si articolele din Regulamentul Intern al societatii sau chiar din legislatia in vigoare, pe care prin aceasta atitudine angajatul le incalca in mod repetat.

Nu uitati in acest caz ca nu puteti schimba o atitudine negativa folosind dvs. insisi acelasi tip de atitudine! Incercati sa va pastrati calmul si sa fiti pozitivi in timpul discutiilor cu angajatii ce au un comportament necorespunzator!

4. Ajutati angajatul problematic sa redevina un angajat bun al companiei!

Din momentul in care angajatul incepe sa inteleaga de ce si cand a gresit, precum si care a fost atitudineqa considerata necorespunzatoare, precum si faptul ca exemplele date sunt reale si il privesc in md direct, reprezentand experienta intregii organizatii din care face parte, managerul sau un angajat al departamentului resurse umane ar trebui sa coopteze angajatul cu un comportament necorespunzator in diverse activitati care sa il determine sa isi schimbe atitudinea in timp.

Nu uitati ca angajatii vor sa aiba incredere si sa fie crezuti de managerul lor, indiferent de faptul ca sunt sau nu disciplinati. De aceea, dupa orice discutie avuta cu un angajat problema, nu uitati sa incheiati dvs. discutia si aceasta intr-un mod pozitiv, in sensul “Stiu ca ai inteles sensul discutiei noastre si ca iti poti schimba atitudinea pe care ai manisfestat-o anterior!”

5. Daca nu reusiti sa schimbati ceva nici in acest caz, concedierea este singura solutie!

Daca atitudinea angajatului nu se schimba, daca nu isi insuseste greselile comise, daca nu exista incercari efective de solutionare pozitiva a situatiei, mangerul este cel care trebuie sa inceapa procedurile legale de concediere a angajatului, ceea ce presupune un lung drum de acte intocmite cu privire la comportamentul angajatului problema, cum ar fi procese verbale, referate, avertismente, sanctiuni si amenzi, astfel incat sa existe toate premisele legale in vederea exercitarii incetarii activitatii. Daca managerul nu va face acest lucru, posibilitatea de repetare a acelorasi probleme comportamentale in cadrul companiei va creste.



Amintiti-va ori de cate ori sunteti intr-o astfel de situatie, aceste trei simple reguli:

1. Nu puteti schimba un angajat “negativ” folosind negativitatea. In cazul in care faceti acest lucru, veti actiona si dvs. in mod eronat. Pastrati-va calmul si luati o atitudine pozitiva chiar si cand aveti de-a face cu angajati care va disturba.

2. Nu va asteptati la lucruri extraordinare! N-or sa aiba loc cand doriti dvs.! Nu va asteptati in nici un caz nici la scuze din partea angajatilor dvs. Admiteti ca modul lor de comportare poate insa fii schimbat din diferite motive.

3. Toti angajatii doresc sa creada in managerul lor, chiar daca ei sunt disciplinati sau nu. Astfel pastrati-va atitudinea pozitiva si in perioadele mai grele, chiar si in perioadele de criza, si folositi cat mai des incurajarile adresate angajatilor dvs.

Educatia prin pregatirea profesionala

Ideea Consult New4Consultancy doreste sa devina una dintre cele mai populare companii de dezvoltare personala, ajutand la crestrea potentialului creativ uman. Misiunea noastra este ca toate cursurile si programele de formare profesionale sustinute sa va indrume pentru atingerea nivelului de pregatire profesionala dorit.
Ca student, veti descoperi noi atitudini, tehnici si metode, precum si strategii care se pot aplica ulterior in orice domeniu, si chiar in viata de zi cu zi, garantand astfel un drum sigur spre succes. Deci “Fi schimbarea pe care doresti sa o vezi in lume” (Mahatma Ghandi).
Training-urile interne realizate pe diferite tematici va vor invata ca schimbarile pe care ni le dorim, indiferent de domeniu, nu vin conform asteptarilor noastre de la cineva sau de undeva anume. Shimbarea vine din noi, din atitudinea noastra. Numai noi putem sa infaptuim schimbarea pe care o asteptam si pe care ne-o dorim. De aceea, Ideea Consult New4Consultancy trateaza toti clientii sai in functie de aspiratiile lor si ajutandu-i sa devina ceea ce sunt capabili sa devina. Nu uitati insa ca pretul succesului este munca dedicata pentru atingerea scopurilor propuse si ca “Educatia este cea mai puternica arma care poate fi folosita la schimbarea lumii” (Nelson Mandela).