luni, 22 noiembrie 2010

Haide una, haide doua… iar avem o lege noua!

Credem ca bazandu-se pe ceea ce se numeste “cea mai buna povestire a anului”, prin care un avocat din SUA a cumparat o cutie de tigari, foarte rare si deosebit de scumpe, pe care pe urma si le-a asigurat, printre altele si impotriva incendiului, au stat la baza unei noi legi in Romania si anume: Ordinul nr. 234 din 18 octombrie 2010 al ministrului Administratiei si Internelor pentru aprobarea Procedurii de determinare a riscului de arson, publicat in Monitorul Oficial 719 din 28 octombrie 2010.
In conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apararea impotriva incendiilor, cu modificarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
“Art. 1. - Se aproba Procedura de determinare a riscului de arson, prevazuta in anexa ce face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. “
Revenind la povestea noastra, in decurs de o luna, fumand toate tigarile din cutie si fara sa fi facut nici macar prima plata pentru polita de asigurare, avocatul de mai sus a solicitat
companiei de asigurari sa fie despagubit, aratand ca tigarile au fost distruse intr-o serie de "mici focuri". Compania de asigurari a refuzat plata, invocand motivul evident si anume ca
avocatul a fumat tigarile. Avocatul a chemat in judecata compania de asigurari si A CASTIGAT.
Ei bine, ce are de-a face aceasta poveste cu legea noastra, recent publicata? Pai are, deoarece nu stiti inca ce inseamna arson! Conform Ordinului 234 din 2010 prin art. 3 se defineste: ” Prin arson, in sensul prezentei proceduri, se intelege un incendiu provocat printr-o actiune intentionata, in scopul de a distruge. “
“Art. 6. - (1) Evaluarea pericolului de arson reprezinta procesul de estimare si cuantificare a pericolului, determinat pe baza probabilitatii de producere a incendiului intentionat si a consecintelor evenimentului respectiv.”
Administrand probatoriul, judecatorul a fost de acord cu societatea de asigurari si anume ca cererea de despagubire era cel putin "neserioasa". Totusi, judecatorul a retinut faptul ca avocatul detinea o polita de asigurare pentru tigari care garanta ca acestea erau asigurate inclusiv impotriva foculului, fara a defini ce este considerat a fi "foc acceptabil", iar societatea de asigurari a fost obligata sa-l despagubeasca pe asigurat. Decat sa treaca printr-un proces lung si costisitor, societatea de asigurare a acceptat sentinta si a platit 15.000 $ avocatului pentru pierderea tigarilor in "incendiu".
Procedura MAI din 2010 de determinare a riscului de arson, publicata in Monitorul Oficial 719 din 28 octombrie 2010 prevede:
“Art. 1. - Procedura de determinare a riscului de arson, denumita in continuare procedura, cuprinde etapele practice de parcurs pentru determinarea riscului de arson in vederea prevenirii si reducerii riscurilor de producere a acestuia.
Art. 2. - Procedura se utilizeaza de evaluatorii de risc de incendiu, conducatorii operatorilor economici / institutiilor publice, indiferent de domeniul de activitate, cat si de catre politie, serviciile profesioniste / private / voluntare pentru situatii de urgenta si societatile de asigurari. “
“Art. 4. - Determinarea riscului de arson presupune parcurgerea a 3 etape:
a) etapa I - identificarea si evaluarea pericolului de arson;
b) etapa a II-a - stabilirea nivelului de protectie impotriva arsonului;
c) etapa a III-a - compararea riscului calculat cu nivelul-limita acceptabil.
Etapa I - Identificarea si evaluarea pericolului de arson “
“Art. 5. -(1) Identificarea pericolului de arson reprezinta procesul de determinare a factorilor care ar putea genera, contribui si/sau favoriza producerea, dezvoltarea si/sau propagarea unui incendiu intentionat.
(2) In vederea identificarii pericolului de arson se desfasoara urmatoarele activitati:
a) verificarea existentei factorilor care stau la baza evaluarii arsonului, cuprinsi in tabelul nr. 1, si reperarea punctajului pentru fiecare factor evidentiat;
b) insumarea punctajului obtinut pentru fiecare factor evidentiat. “
Revenind la povestea noastra, dupa ce avocatul si-a incasat cecul, compania de asigurari a cerut ca acesta sa fie arestat pentru 24 de cazuri de incendiere. In urma propriei cereri de despagubire si a declaratiei de la procesul anterior (folosite acum impotriva lui), avocatul a fost condamnat pentru incendiere intentionata a bunurilor sale asigurate si a fost condamnat la 24 de luni de inchisoare si o amenda de 24.000$.

Un, doi, trei - munca noastra nu-i cum vrei!

De ceva vreme se dicuta cu privire la noul proiect pentru moficarea Codului Muncii, si constatam cu stupoare ca intra-adevar acesta va fi modificat si pus in aplicare pana la inceputul anului urmator.
Iata pe scurt cateva din noile prevederi propuse pentru aplicare:
- art 6 al 3 corelat cu art 5 al 2 se va modifica in sensul ca este necesara interzicerea oricarei forme de discriminare, nu numai cea pe creiterii de sex. Acest lucru se va face si cu adoptarea ideii de “teasing” adica de “agasare” a colegilor la locul de munca in sensul de “hatuire”, insa neavand nimic in comun cu sensul de hartuire sexuala.
- Art.16 al 1 se va modifica in sensul ca toti angajatorii au obligatia de a incheia in forma scrisa contractul individual de munca al salariatilor, insa anterior inceperii propriu-zise a activitatii, adica a raporturilor de munca
- Art. 17 se va completa in sensul ca persoana selectata ce urmeaza a fi angajata trebuie sa fie informata si sa cunoasca toate aspectele legate de indeplinirea raporturilor de munca, inclusiv cu privire la: fisa postului si specificatiile atributiilor postului, riscurile specifice postului, obiectivele de performanta si criteriile de evaluare a realizarii acestora. De asemenea, orice modificare la contractul individual de munca se va face in termen de maxim 30 zile lucratoare de la data aparitiei modificarii.
Tot ca o propunere si noutate legislativa, cu privie la clauzele specifice ale contractului individual de munca, se vor modifica:
- art.21. pentru clauza de neconcurenta partile semnatare ale contractului individual de munca vor negocia direct indemnizatia lunara de neconcurenta, art.22-23 abrogandu-se;
- art 25 cu privire la clauza de mobilitate prin care salariatul a caror obligatii de serviciu nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca va beneficia de prestatii suplimentare in bani sau in natura, ce trebuie specificate in contractul individual de munca
- art.26 cu privire la clauza de confidentialitate, aceasta se compenseaza printr-o indemnizatie lunara care se stabileste prin negociere directa intre parti. Indemnizatia de confidentialitate reprezinta o cheltuiala facuta de angajator, este deductibila la calculul profitului impozabil si se impoziteaza la persoana fizica beneficiara. Nerespectarea acestei clauze de catre una din parti atrage obligarea celei in culpa la plata de daune-interese.
In conformitate cu propunerile facute de organizatiile patronale din Romania, pentru verificarea aptitudinilor salariatului, se va putea stabili o perioada de proba de maxim 45 de zile calendaristice pentru functiile de executie, si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
Prin aceste prevederi consideram ca se va reglementa modul de prestare a serviciilor de catre angajatii nostrii, pentru care oricum raspunderea angajatorului este totala. Si, ei bine, daca platim ca angajatori pentru toate aceste clauze, consideram necesar ca ele sa fie si respectate!