sâmbătă, 18 septembrie 2010

ANGAJAREA IN MUNCA - UN PROCES HAOTIC SAU NU?

Angajarea haotica este una dintre cele mai frecvente greseli de management ale firmelor mari, dar nu numai. Acest aspect este des intalnit in toate tarile lumii, si mai ales in cadrul companiilor care nu au specialisti in recrutare sau sunt “prea grabiti” in efectuarea unor testari screening inaintea luarii oricarei decizii.
In tara noastra, se pare ca nici noul Cod al muncii, cu prevederile sale draconice, nu i-a speriat suficient pe angajatori, motiv al continuarii unui sir lung de “povesti” in cadrul instantelor de judecata cu privire la conflictele de munca. Un vechi proverb romanesc spunea: “daca nu ai un batran sa-l cumperi!”, ei bine, azi am putea spune: “daca nu ai un specialist, sa il cumperi!”.
Marea majoritate a firmelor, lovite de toate tranzitiile si crizele acestui secol, uita cu desavarsire in cautarea lor apriga de noi resurse financiare, de cea mai la indemana comoara: personalul angajat.
Nu de multa vreme, cineva m-a intrebat in mod direct: « Dar tu ce cauti? Sa iti formezi un nume, sau doresti bani ? » Ei bine, un nume pe piata se obtine in timp, prin orice fel de tip de "comunicare" si fel de publicitate – fie ea si negativa, insa bani...hm, in ziua de azi?? Mmm... ei bine, vedeti acum cum se pune problema?
Pentru moment, fiecare dintre manageri, axati pe realizarea de profit, uita de ceea ce au in propria trezorerie si anume puterea resurselor umane. Oare sunt aceste persoane angajate suficient de calificate pentru a-si indeplini atributiile? Oare sunt acesti oameni motivati, dar si verificati, in indeplinirea sarcinilor de munca? Oare sunt acesti oameni loiali companiei si educati in ceea ce inseamna disciplina muncii? Ei bine, toate aceste intrebari si-ar fi avut sensul, dar si raspunsul inaintea oricarei angajari, oricarui contract de munca. Stiti care sunt cele mai frecvente intrebari puse de specialistii in recrutare? Dar cele mai frecvente greseli care se urmaresc in derularea programelor de recrutare? Care sunt criteriile de selectie in cadrul companiei dvs.?
Ei bine, daca raspunsul la toate aceste intrebari este HAOTIC, atunci aveti nevoie de noi! Verificati oferta noastra si nu uitati ca exista pentru fiecare tip de companie, cate un tip de procedura de screening in vederea realizarii unei selectii corecte de personal.

luni, 13 septembrie 2010

FORMAREA PROFESIONALA CONTINUA - UN FACTOR DE MINIMIZARE A RISCURILOR PENTRU ANGAJAREA IN MUNCA A TINERILOR

Sprijinul tinerilor pentru educatie si formare profesionala ar trebui sa cuprinda: proiectarea si introducerea reformelor in sistemele de educatie si formare a tinerilor, dar si a adultilor - reforme care pot reface speranta oamenilor la mai mult sansele de angajare, reforme care fac din formarea profesionala initiala una relevanta pentru nevoile angajatorilor. Astfel, actualizarea competentelor educatorilor si formatorilor devine o necesitate, pentru a tine seama de nevoia de inovatie, dar in acelasi timp si economiei bazate pe cunoastere. In special, aceste reforme ar trebui se extinda relevanta si disponibilitatea cailor de invatare pe tot parcursul vietii pentru lucratori, chiar daca economia companiilor este lovita de crize financiare sau nu.

Lucrul in echipa, formarea de retele de comunicare intre institutiile de invatamant superior, crearea de parteneriate, crearea de fonduri de ajutorare si sprijinul acordat pentru centre de cercetare si tehnologie, sunt tipuri de motivare a salariatilor si in acelasi timp si moduri de dezvolatre continua a pregatirii profesionale la nivel de unitate. Aceste parteneriate si organizatii ce promoveaza lucrul in comun, avand aceleasi idealuri si taget-uri, sunt implicate continuu in formarea profesionala, astfel incat comunicarea dintre ele este mai mult decat importanta pentru relevanta si eficienta programelor de formare, pentru proiectarea si punerea in aplicare a unor abordari inovatoare, pentru ceea ce se numeste “formare continua”.

Avand in vedere cresterea performantei profesionale prin perfectionare continua, se observa urmatoarele aspecte:
• realizarea reformelor in sistemele de educatie si formare profesionala in moduri care duc spre o creste importanta, de la sensibilizarea cetatenilor cu privire la societatea bazata pe cunoastere, si în special necesitatea de invatare pe tot parcursul vietii, pana la teme specifice;
• cresterea participarii la invatarea diferitelor materii pe tot parcursul vietii prin reducerea abandonului scolar timpuriu, reducerea disparitatilor si discriminarii sexuale intre femei si barbati, precum si imbunatatirea accesului la educatie de calitate;
• dezvoltarea mai multor laturi ale cercetarii si inovarii, prin sprijinirea studiilor postuniversitare si a formarii cercetatorilor.
Eforturile combinate ale angajatorilor, angajatilor si societatii de a imbunatatii securitatea si sanatatea oamenilor la locul de munca se bazeaza si pe promovarea adevaratelor valori, promovarea ideilor inovatoare in gasirea solutiilor profesionale. Acest lucru nu se realizeaza daca nu exista o combinatie intre imbunatatirea organizarii muncii si mediul de lucru, cu promovarea participarii lucratorilor in intregul proces de munca si de formare continua, prin permiterea alegerii activitatilor care sa confirme valoarea profesionala, dar care sa promoveze si sa adopte ca politica a firmei incurajarea dezvoltarii personale.

Politica de SSM a unei companii inseamna mai mult decat pur si simplu reuniunea cerintelor legale de securitate si sanatate in munca, aceasta inseamna de asemenea, ca angajatorii ajuta activ personalul lor de a-si imbunatatii propria lor sanatate, starea generala si multumirea fata de locul de munca, precum si siguranta postului ocupat. In cadrul acestui proces este esentiala implicarea lucratorilor, atat pentru a tine seama de nevoile lor, dar si pentru a le afla punctele de vedere cu privire la modul de organizare a muncii si locurilor de munca.

O data cu formarea profesionala, lucratorii se simt mai bine si mai sigur la locul de munca, promovarea sanatatii la locul de munca duce astfel la numeroase consecinte pozitive cum ar fi: cresterea cifrei de afaceri pe de-o parte, iar absenteismul redus pe de alta parte, aparand astfel motivatia sporita si imbunatatirea productivitatii pe de-o parte si a imaginii de angajator – pe de alta parte.

Politica de SSM in cadrul unitatii are obiective diferite, insa adesea este strans legata de evaluarea riscurilor activitatii desfasurate. Unele aspecte de promovare a sanatatii la locul de munca sunt: participarea angajatilor in procesul de imbunatatire a organizarii muncii; implicarea activa si consultarea angajatilor in activitatile cu privire la securitatea mediul lor de lucru; masuri care vizeaza consolidarea bunastarii la locul de munca, de exemplu, care să permita ora de lucru flexibil sau de lucru de la domiciliu

Creşterea subiectul unei alimentatii sanatoase la locul de munca, oferind informatii cu privire la alimentatia sanatoasa, precum si oferirea in sisteme de cantina proprie a alimentelor sanatoase, sau a facilitati pentru a pregati propriile produse alimentare, constientizarea referitoare la problemele cauzate de consumul de tutun, inclusiv oferta de participare libera la programe de renuntare la fumat, precum si de declarare a unei interdictii de a fuma la site-ul companiei; promovarea sanatatii mintale, oferind cursuri pentru manageri cu privire la modul de reduce stressul si “tensiunea” in echipa lor, oferind posibilitatea de consultant psihologic anonim – toate acestea duc la cresterea productivitatii, securitatii si sanatatii in munca, impreuna cu un sistem continuu de calificare si pregatire a tinerilor si adultilor, precum si cresterea profitului si stabilitatii companiei ca imagine pe piata.

Tinerii sunt deosebit de vulnerabili la locul de munca. In Europa, tinerii cu varsta intre 18 si 24 de ani sunt afectati cu cel putin 50% mai mult decat cei mai in varsta. Sansele ca un tanar sa fie ranit la locul de munca sunt mult mai mari fata de persoanele in varsta si, de asemenea, au mai multe aanse sa sufere din cauza unei boli profesionale. De ce sunt tinerii vulnerabili de locurile de munca? Noile tehnologii si faptul ca sunt “noi” la locul de munca, adica lipsa de experienta a tinerilor, precum si faptul ca ei par sa nu acorde o atentie deosebita riscurilor cu care se confrunta, genereaza noi riscuri la locul de munca pentru toti angajatii, insa ii face pe tineri a fi mai usor afectati. Acest lucru se intampla deoarece: acestia dau dovada de lipsa de maturitate fizica si psihologica; acestia nu au abilitati specifice, iar lipsa de instruire sporeste riscul; ei pot fi constienti de drepturile si obligatiilor lor fata de angajator, precum si de propriile lor drepturi si responsabilitati; acestia pot da dovada de lipsa de incredere, sau ca restul colectivului sa devina reticent cu privire la increderea acordata, daca exista o problema ce trebuie solutionata.

La randul lor, angajatorii pot sa nu tina cont de vulnerabilitatea tinerilor, prin oferirea de formare profesionala specifica, de supraveghere si masuri de protectie speciale - de care au nevoie, precum si oferindu-le de lucru intr-un domeniu si post care este adecvat pentru personalul tanar.

Riscurile exacte pe care aceste persoane tinere le intampina pe parcursul orelor de lucru depind de tipul de munca pe care trebuie sa o execute. Riscurile frecvente includ: alunecari si caderi, accidentari cu echipamente de ridicare sau manipulare de sarcini periculoase, executarea de manevre si operatiuni rapide, repetitive de lucru, lucrul in pozitii incomode, lucrul in zone de zgomot şi vibratii puternice, expunerea la produse chimice, radiatii, temperaturi extreme , stress, violenta din partea membrilor publicului sau persoanelor de contact – verbala sau directa.

Asadar, pregatirea profesionala constanta, participarea tinerilor la programele de formare, duc la cresterea profitului unei firme prin reducerea cheltuielor in caz de imbolnavire profesionala sau accidentare, si reducerea riscurilor locurilor de munca.

Daca pana in momentul de fata mediul de munca era format doar din mediul ambiental, este cazul sa luam in considerare ca mediul de munca este si unul social, dar si unul economic. In acest sens, si in tara noastra incep sa se puna bazele ergonomiei si psihologiei sociale, precum se pune accentul si pe formarea profesionala si a retelor de comunicare, astfel incat sa avem un loc de munca sanatos si linistit!

Un om informat este un om pregatit, astfel incat noua directie a formarii profesionale va trebui sa contina in mod obligatoriu si acea ramura de constientizare a angajatului cu privire la responsabilitatile sale fata de locul de munca si fata de el insusi: daca nu te protejezi tu, cum sa ii protejezi pe altii?